טיפול בשיטת ACT - טיפול בקבלה ומחויבות

טיפול בשיטת ACT - טיפול בקבלה ומחויבות

טיפול ACT  - Acceptance and Commitment Therapy - או טיפול בקבלה ומחויבות הוא טיפול המעודד את המטופלים להכיר ולקבל את הקשיים, המחשבות והרגשות העמוקים אותם הם חווים, ולא להתכחש אליהם או להרגיש אשמים בעקבותם, אלא להכיר בהם, ולחפש פתרונות מתאימים עבורם.

המטופלים מקבלים את ההבנה שלא כל מה שהם מרגישים הוא בשליטתם המוחלטת, ישנם מצבים העלולים לעורר רגשות עמוקים ואין צורך להיאבק בהם, אלא לקבלם ולהתחייב לפעולות ושינויי התנהגות שישפרו את חייהם.

הטיפול פותח ע״י הפסיכולוג סטיבן הייז, ונבע מהתקפי חרדה ופאניקה אישיים אשר אותם הוא חווה ומהם ניסה לברוח ולהימנע.

סטיבן החליט שהוא אינו רוצה להמשיך ולברוח מהחוויות ה״לא נעימות״ אותן הוא חווה, והבין כי החוויות הללו הן חלק מהחיים, צריך לקבל אותן ולנסות ולפתח מיומנויות התמודדות ושיפור התנהגות שיעזרו לפתור או למתן אותן בעתיד.

הטיפול הינו חלק מ״הגל השלישי״ של טיפולים התנהגותיים ביחד עם DBT, וטיפול מיינדפולנס קוגניטיבי, השמים דגש את פיתוח כלים ומיומנויות מיינדפולנס.

טיפול ACT בשילוב עם מיינדפולנס יכול להועיל למספר בעיות וביניהן:

  • חרדה

  • דיכאון

  • התמכרויות

  • כאבים כרוניים

  • שימוש בסמים

  • התנהגות כפייתית

  • הפרעות אכילה

הטיפול מקנה למטופל מיומנויות פסיכולוגיות שעם תרגול ומחויבות, עוזרות לו להשיג שליטה טובה יותר ברגשות, מחשבות וחרדות אותם הוא חווה.

הטיפול בשילוב עם מיינדפולנס אפקטיבי והוכח כיעיל לטיפול במגוון רחב של בעיות פסיכולוגיות, ונותן למטופל להרגיש בטוח יותר בעצמו ובעל יכולת מחויבות גבוהה אשר מביאה אותו להישגים.

על המטופל להבין מה היא המטרה אליה הוא שואף, וכיצד הוא או היא היו רוצים להרגיש בקשר לעצמם ולאחרים, ומה הערכים אותם הוא היה רוצה לאמץ.

בעזרת הכלים הנרכשים בטיפול, המטופל שואף לבצע פעולות אקטיביות לטיפול בבעיות, ולהתמודד איתן, ללמוד מהן, להעשיר ולשפר את חייו בעקבות הלמידה.


הטיפול יוצא מנקודת מוצא שכולנו חווים בעיות וקשיים בחיים כחלק מהקיום שלנו, וכאינסטינקס ראשוני אנו רוצים לשלוט בכל אספקט של החיים ובכל רגש או בעיה שצצה. אך בניגוד לאינסטינקט הראשוני, עלינו לקבל את חוסר השליטה שלנו ולנסות ולפתח דרכים בהן נוכל להגיע לגמישות פסיכולוגית, ושליטה בכלי מיינדפולנס וכך נוכל לחיות חיים מלאים לצד הבעיות שלנו.


6 העקרונות המרכזיים בטיפול ACT בקבלה ומחויבות:

  1. קבלה - יש לדעת ולקבל את כל סוגי המחשבות והרגשות, ולא להיאבק בהן או לנסות להכחיש אותן. לדעת להתמודד גם עם מחשבות שליליות אפילו אם בתחילה הנטיה היא להתעלם מהן.

  2. דיפוזיה קוגניטיבית - שינוי הצורה בה המטופל מגיב לרגשות והמחשבות שלו. למידה של טכניקות שעוזרות למטופל להתנהג בצורה שונה מבעבר כאשר מופיעות מחשבות שליליות, לא לשפוט אותן, ולנסות ולזהות את התגובה האוטומטית/האינסטינקטיבית ולהיות מודע אליה.

  3. להיות נוכח - למידה להיות נוכח בסיטואציה ולא לברוח ממנה, לחוות את הרגשות השליליות ולא לנסות לנסות לברוח.

  4. זהות עצמית - הקונספט שאדם הוא יותר מסך כל המחשבות הרגשות והחוויות שלו, והאדם קיים מעבר למחשבה או חוויה שקורית בנקודת זמן ספציפית.

  5. ערכים - הערכים שלנו הם התכונות לפיהן אנו רוצים לחיות ובהם אנו מאמינים. כחלק מהטיפול אנו לומדים איך להתנהג בהתאם לערכים אלו, ולא לשנות את התנהגותינו בניגוד למה שאנו מאמינים רק בשביל להימנע מחוויה לא נעימה או מהפחד לאכזב אדם אחר.

  6. פעולה מחייבת - הצבת יעדים אשר מונחים ע״י הערכים שהוגדרו בשלב 5. אנו רוצים לבצע פעולות מתואמות עם ערכינו שבסופן יווצר שינוי חיובי.

לסיכום, טיפול בקבלה ומחויבות (טיפול act) הוא שונה מטיפולים אחרים מהבחינה שאינו מכוון להיפטר מרגשות ומחשבות או חוויות רעות וטראומות שחווינו, אלא ללמוד לחיות חיים טובים ומלאים לצידם, לדעת לשלוט בהם טוב יותר, ולפעול עבור שינוי חיובי.





2024 MedicBook
כל הזכויות שמורות

Powered by Xtramile

אתר זה נבנה בשביל לעזור למשתמשים למצוא את המטפל והטיפול המתאים והטוב ביותר עבורם. האתר מכיל מידע רב על מטפלים, מאמרים, ועוד. התוכן באתר זה מסופק ע״י המטפלים שהינם צדדים שלישיים, המידע באחריותם בלבד, וניתן לשינוי ללא התראה מוקדמת. המידע באתר זה אינו מהווה עצה רפואית או תחליף לייעוץ רפואי. הגלישה באתר ושימוש בכל תוכן או מידע מתוכו באחריות הגולש בלבד.